Registreren en aanmelden
Wat is registratie?
Antwoord: Om te kunnen inschrijven voor (vakantie-) opvang, een kamp en/of een activiteit dien je eerst een account aan te maken. De registratie kan je doen via e knop 'registreer met eID' of via de knop 'registreer zonder eID'. Dit verloopt in verschillende stappen:
- Stap 1: maak een account aan. Let op, geef hiervoor de gegevens van de ouder op.
- Stap 2: na het doorlopen van de registratieprocedure, ontvang je een activatiemail op je emailadres. Je kan je account activeren door op de link in de mail te klikken.
- Stap 3: vervolgens kan je inloggen op je account en jouw gezinsleden toevoegen.
Opgelet: diegene die de account aanmaakt, ontvangt alle briefwisseling (vb. bevestiging van betaling, bevestiging van inschrijving, fiscale attesten, facturen, enz.); deze worden niet naar derden verstuurd en kunnen niet op naam van iemand anders opgemaakt worden.Waar vind ik mijn rijksregisternummer?
Antwoord: Je vindt je rijksregisternummer op je identiteitskaart, je SIS-kaart of de klevertjes van de mutualiteit. Het nummer begint met de laatste 2 cijfers van je geboortejaar.
Voorbeeld: je bent geboren op 16 september 1971, je rijksregisternummer begint met 710916.Is het noodzakelijk om aan te melden?
Antwoord: Als je niet aangemeld bent, dan kan je het hele vakantieaanbod bekijken, maar kan je nergens voor inschrijven. Wil je inschrijven voor (vakantie-) opvang, een sportkamp of activiteit dan moet je je eerst aanmelden met jouw gebruikersnaam en wachtwoord zoals je die in jouw account hebt ingegeven. Heb je nog geen account? Volg de stappen bij de vraag ‘Wat is registratie?’.
Ik ben mijn wachtwoord verloren
Antwoord: Klik onder aanmelden op ‘wachtwoord vergeten’, je zal een link toegestuurd krijgen om jouw wachtwoord opnieuw in te stellen.
Hoe verander ik mijn persoonlijke gegevens of instellingen?
Antwoord: Als je ingelogd bent, klik je in het menu rechts op het scherm ‘mijn contactgegevens’, ‘mijn gezin’ of ‘mijn logingegevens’.
Kan ik via mijn account inschrijven voor andere kinderen dan mijn eigen kinderen?
Antwoord: Neen, diegene die de inschrijvingen doet ontvangt alle briefwisseling (bevestiging van betaling, bevestiging van inschrijving, fiscale attesten, facturen, enz.).
Ik kan mijn kind niet inschrijven voor een activiteit.
Antwoord: Dit kan meerdere oorzaken hebben:
- Niet alle verplichte vragen zijn ingevuld. Bij het aanmaken van een kind zijn bepaalde vragen verplicht in te vullen (vb. medische gegevens).
- Jouw kind heeft niet de juiste leeftijd voor deze activiteit.
- Jouw kind beschikt niet over de noodzakelijke competenties. Vb. voor bepaalde zwemactiviteiten kan gevraagd worden dat het kind reeds een zwembrevet behaalde.
- De activiteit is volzet, dan kan je jouw kind inschrijven op de reservelijst (zie vraag: wat gebeurt er als ik op de reservelijst sta?).
- De facturen werden niet betaald.
Betalingen
Betalingsvoorwaarden
Antwoord: Bij alle activiteiten, met uitzondering van de speelpleinwerking en tienerwerking, moet vooraf betaald worden. Er kan online betaald worden bij inschrijving. Wie kiest om te betalen via overschrijving heeft hiervoor 7 dagen. Bij niet betaling volgt na 6 dagen een herinnering. Wie na 10 dagen nog steeds niet betaald heeft verliest zijn inschrijving.
Voor de speelpleinwerking een tienerwerking zal na afloop van de vakantieperiode gefactureerd worden.
Betaling van die factuur dient binnen de maand te gebeuren. Bij niet betaling wordt een kind, na één aanmaning en een aangetekend schrijven, uitgesloten van de kinderopvang en het gemeentelijk vrijetijdsaanbod
Lukt het niet om het volledige bedrag onmiddellijk te betalen, neem dan contact op met de jeugddienst, we zoeken dan samen naar een oplossing.Ik heb een vraag over mijn factuur
Antwoord: Bij vragen over de facturen dient contact opgenomen worden met de jeugddienst. Doe dit zo snel mogelijk na ontvangst van de factuur. Eventuele fouten worden rechtgezet.
Krijg ik een fiscaal attest?
Antwoord: Ja, het fiscaal attest zal je op dit platform kunnen raadplegen en afdrukken. Op het fiscale attest staan enkel effectief betaalde bedragen vermeld. Terugbetaalde bedragen, boetes of openstaande facturen staan hier niet op vermeld.
Terugbetaling door derden
Antwoord: Sommige mutualiteiten en werkgevers betalen bepaalde activiteiten gedeeltelijk terug. Informeer hiervoor bij je mutualiteit of werkgever of het die mogelijkheid biedt. Wanneer je een opleiding volgt bij de VDAB kan het zijn dat de opvang in de kinderopvang tijdens deze momenten terugbetaald wordt. Informeer hiervoor bij de VDAB of dit bij jouw opleiding het geval is.